-
Re: Stari dzepni sat
CMW hvala na ovako detaljnim odgovorima, razjasnili ste mi puno stvari u vezi sata!
Poslao sam Vam privatnu poruku, posto ste spomenuli da mozda imate odgovarajuce delove.
Ne sumnjam u Vasu strucnost, ali mislim da moj sat ipak ima veze sa onim u vlasnistvu DrAgod-a.
Vidim da mehanizam nije isti, iako definitivno imaju zajednickih delova. Medjutim, ciferi su im potpuno identicni.
Kuciste je takodje veoma slicno, to se vidi po istim "sarkama" na kojima se nalaze poklopci sata, zatim drukeru pored krunice...
DrAgod, ako nije tajna, od koga je nasledjen sat, gde je ta osoba zivela? Moj potice sa podrucja Vojvodine, odnosno tadasnje Austrougarske. Verovatno od pradede, ali postoji mogucnost da ga je i on nasledio.
Na unutrasnjosti poklopca sata imam ugraviran broj 16649, a ispod njega 6. Da li je kod tebe nesto ugravirano?
Rucno su ugravirani i broj 62771. Zatim je ugravirano 2.99 sa potpisom S.xx, pa 29/11, 49.8.
Razmisljam da ova zadnja tri nisu datumi servisa. Pa bi moglo biti da je prvi servis uradjen 2. meseca 1899. Ali to je sad vec nagadjanje...
-
9 Priloženi(h) fajl(ova)
Re: Stari dzepni sat
Dobar dan, svima!
U tekstu niže je pokušaj da objasnim proces izrade čeličnog cilindra, koji inače nije komplikovan ali traži određeno vreme, upotrebu običnih i specijalnih alata i na kraju određenu dozu iskustva u izradi.
Treba imati na umu da su dimenzije cilindra obično oko 0,80 - 1,00 mm u prečniku spolja nešto manje iznutra a dužina je između 3,0 - 5,0 mm.
Neki od posebnih alata potrebnih za izradu cilindra pokazani su na fotografijama ispod.
CMW
Izrada čeličnog cilindra
Da bi se napravo cilindar potreban je komad čelične žice od ugljeničnog čelika termalno neobrađenog, prečnika malo većeg nego što je prostor između dva zuba na točku cilindra.
Izmeriti dužinu jednog zupca i prema izmerenoj dužini odabrati (ili napraviti) burgiju kojom će se bušiti otvor cilindra, tako da otvor bude tačno istog prečnika kao i dužina izmerenog zuba.
Odabrani komad čelične žice, odgovarajuće dužine, se postavlja u steznu čauru struga zatim se buši i odseca čime dobijamo čeličnu cevčicu. Zatim, na strugu izrađujemo komad mesinga čiji prečnik odgovara otvoru cevčice. Mesingani komad se gurne celom dužinom kroz cevčicu pri čemu prolaz kroz cevčicu mora biti prilično čvrst, naleganje mesinganog trna i cevčice ne sme biti labavo, mora biti malo trenja.
Izrada proreza na cilindru
Da bi se uradio prorez, cilindar treba položiti na blok za turpijanje, zatim uskom turpijom (može i četvrtastom).
Širina proreza mora da bude ista kao ukupna visina točka , uključujući visinu zubaca, a dubina proreza bi trebalo da bude četiri devetine spoljnog prečnika cevčice.
Smer proreza na cilindru
Ivice proreza moraju biti potpuno glatke, prave i pod pravim uglom. Sada treba izrezati novi prorez koji treba da omogući prolaz oboda točka cilindra kada se zubac nalazi u cilindru. Položaj proreza zavisi od smera okretanja točka cilindra.
Da bi se postigao adekvatan zazor, prorez treba napraviti tako da on iznosi sedam osmina spoljnog prečnika cilindra, ne više od toga, a širina proreza zavisi od visine oboda točka cilindra. Širinu proreza ne bi trebalo nepotrebno povećavati pošto će to samo oslabiti cilindar.
Sada bi već trebalo proveriti cilindar u „depthing“ alatu koristeći dva trna da drže cilindar. Zazor zuba i cilindra, kada je zub unutar cilindra i kada je cilindar između dva zuba, treba da bude minimalan. Ukoliko je sve u redu cilindar se može podvrgnuti termalnoj obradi - kaljenju.
Pre kaljenja, cilindar treba staviti na komad čelične žice tako da naleganje bude sa minimalnim trenjem. Zatim žicu sa cilindrom dovesti na crveno usijanje te zatim zaroniti u ulje. Razlog za postavljanje cilindra na čeličnu žicu je da bi se sprečila njegova deformacija tokom kaljenja. Po kaljenju, dok je cilindar još uvek na čeličnoj žici treba ga očistiti od oksidacije upotrebom letvice sa šmirgl papirom fine granulacije, uz svu pažnju pošto je cilindar sada vrlo krt. Potom ga očistiti od svih tragova abraziva i odmastiti ga.
Da se cilindar otpusti stavlja na komad gvozdene žice na mesingani tanjirić napunjen sitnim mesinganim opiljcima, gde je praktično potpuno pokriven opiljcima, a da se vidi samo deo površine da bi se mogla videti boja. Tanjirić zagrevamo na špiritusnoj lampi pažljivo motreći promenu boje koja nastaje povećanjem temperature. Prvo ćemo videti promenu boje u svetlo slamenu, pa tamno slamenu, smeđu, purpurnu i konačno u duboko plavu.
Tanjirić treba skloniti sa plamena, pre nego što boja nastane duboko plavom, otprilike onda kada nastane purpurnom a promena boje će se nastaviti još nedugo po uklanjanju sa plamena i dostići će duboko plavu. U suprotnom cilindar će biti previše otpušten i biti premekan za upotrebu te će biti potrebno ponovo ga kaliti.
Poliranje cilindra
Ivice proreza cilindra sada treba ispolirati i zaobliti. Najlakše je to uraditi tankim pljosnatim alatom za poliranje, prvo Arkanzas pastom potom diamantinom. Najbolje je raditi u „depthing“ alatu s cilindrom montiranim među dva trna koristeći bronzani disk za lepovanje na drugoj strani.
Kada se završi sa ivicama proreza treba preći na unutrašnji otvor cilindra. Ne polirana unutrašnja površina cilindra je tesna za zube točka cilindra a poliranje će dovesti do potrebnog uvećanja otvora i tako obezbediti slobodno kretanje cilindra oko zuba.
Cilindar se postavlja u steznu čauru struga i poliranje počinje komadom gvozdene žice, sa blagim konusom prečnika manjeg nego što je unutrašnji prečnik cilindra. Prvo se koristi Arkanzas prašak pomešan sa uljem, prvo sa jednog kraja cilindra a zatim s drugog. Kada unutrašnja površina postane glatka onda se prelazi na dijamantin za konačno poliranje i visoki sjaj.
Da se polira spoljna površina cilindra koristi se strugarski konusni trn na koji se postavi cilindar, a polira se pljosnatim čeličnim alatom sa upotrebom dijamantin praška pomešanog sa uljem.
Po završetku poliranja ponovo se proveravaju zazori cilindra u „depthing“ alatu i ako je sve u redu prelazi se na izradu i nameštanje tampona. Prilikom nameštanja tampona potrebno je proveriti ukupnu visinu cilindra.
Sledi nameštanje mesinganog prstena koji nosi točak balanse i postavljanje balanse na svoje mesto vodeći računa o visini balanse.
Prilog 28591Prilog 28597Prilog 28596
Prilog 28594Prilog 28595Prilog 28593Prilog 28592
Prilog 28589Prilog 28590
-
Re: Stari dzepni sat
svaka čast majstore na trudu i objašnjenju
-
1 Priloženi(h) fajl(ova)
Re: Stari dzepni sat
Nažalost, zaboravih da priložim još jednu fotografiju kojom sam nameravao da pokažem odnos veličine točka cilindra, i cilindra sa već ugrađenim tamponima.
Kada pogledate objekte na fotografiji tada postane sasvim jasno o čemu je reč.
Tolerancije su reda veličine par stotih od milimetra ili da budemo precizni oko 20-30 mikrometara.
CMW
Prilog 28611
-
6 Priloženi(h) fajl(ova)
Re: Stari dzepni sat
Dobar dan svima!
Juče smo govorili o čeličnom cilindru i o tome kako ga napraviti. Danas ćemo malo o cilindrovom točku i njegovoj interakciji sa cilindrom. Na dva crteža niže pokazani su točak cilindra sa detaljima njegove geometrije koji omogućavaju njegovu ispravnu funkciju.
Prilog 28665Prilog 28666
Mora se reći da osim čeličnog cilindra postoji i rubinski cilindar, dva različita tipa, engleski i francuski - poznat kao Breguet. Časovnici sa rubinskim cilindrom dostižu preciznost modernih časovnika sa ankerom.
Da bi objasnila razlika između ankera i cilindra treba reći da su principejelno različiti, cilindar spada u "frictional rest escapement" a anker u "detached escapement" kategoriju (žao mi je ali ja nemam reči za prevod). U suštini anker je znatno precizniji od cilindra, sa izuzetkom cilindera izrađenih od rubina ili safira.
Prilog 28670Prilog 28667
Prilog 28669Prilog 28668
CMW
-
Re: Stari dzepni sat
Hajde da obnovimo temu:)
Posto dvojica casovnicara nisu mogli da ga srede, odlucio sam da ga rastavim sam, vidim sta je sa njim, pa sta bude...
Kad sam ga rastavio imao sam sta i da vidim. Balansna opruga jeste u losem stanju, ali metalni cilindar bio je samo malo iskrivljen. Tocak cilindra je u dobrom stanju. Pazljivo sam ispravio metalni cilindar, slozio sat nazad i navio ga :)
Tek kada sam ga navio do samog kraja, sat je poceo da kuca. Doduse kucao je nekoliko desetina sekundi, pa je stao. Opet sam okrenuo krunicu i on je opet poceo da kuca. Dakle kad ga navijem do kraja i u tom polozaju drzim krunicu, on radi.
Pretpostavljam da postoji sansa da se sredi, tako da cu ga odneti do casovnicara kad stignem.
Inace sam zakljucio da sam trebao i ja sam da budem casovnicar:)
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=_11y9beFH2w
-
Re: Stari dzepni sat
Trazim odgovarajucu spiralu (balansnu oprugu) za ovaj sat. Ako neko ima ideju gde je pronaci, video je slican sat negde...? Nek javi.