Seiko 7016-5000 aka Monaco
Seiko 7016-5000 aka Monaco - I deo
Mehanizam: Automatic cal. 7016A, 17 rubina, 21.600 bph, Chronograph (60sec / 30min / 12hr) sa fly-back komplikacijom, Diashock zaštita, brzo podešavanje dana i datuma
Kućište: Stainless steel (širina: 37mm bez hrono tastera, sa ušicama za kaiš: 42mm, debljina: 13mm, širina kaiša 19mm)
Brojčanik: tegetsive boje, sa metalnim markerima za sate i metalnim kazaljkama sa fosforescentnim delovima
Staklo: akrilno (pleksi), izdignuto
Vodootpornost: 30m
Proizvodio se u Japanu od 1971. do 1978.
http://i247.photobucket.com/albums/g...a/IMG_0477.jpg
Krajem šezdesetih godina, Seiko je lansirao dva veoma popularna hronografa – kalibre 6139 i 6138, koji su i danas veoma cenjeni među kolekcionarima vintage satova. Jedan od njih, 6139-600X, čak je dospeo i u svemir 1973. godine zahvaljujući kapetanu Pogueu, koji je, uverivši se u njegovu pouzdanost i tačnost, odlučio da, za svaki slučaj, pored službene omege, ponese i svoj seiko - sakrio ga je u džep kombinezona i tako ga „prošvercovao“ u letelicu. (Odličan tekst o tome napisao je Walter, ko nije pročitao – odmah da to uradi!)
Mesto i važnost Seikovih hronografa bolje će se razumeti ako se sagleda u istorijskom kontekstu. Sredinom šezdesetih godina – najverovatnije 1967 – nekoliko prozvođača otpočelo je rad je na razvoju potpuno novog mehanizma, automatskog hronografa. Direktna konkurencija bili su Zenith i grupa udruženih prozvođača: Breitling, Hamilton-Buren, Heuer i Dubois-Depraz (tzv. Chronomat grupa; njihov projekat izrade automatskog hronografa dobio je šifrovani naziv Project 99), koji su se takmičili za prestiž na evropskom tržištu. Pojavile su se, međutim, glasine (tada, da podsetimo, nije bilo interneta (mada je, znam, teško poverovati), a iz Evrope se u Japan putovalo Transsibriskom železnicom 3 nedelje, ili brodom 3 meseca, dok je putovanje avionom bilo praktično nezamislivo za “obične” ljude)) da na sličnom mehanizmu sa novim pristupom, vertikalno povezanom kolonom zupčanika, radi i Seiko, japanski proizvođač koji u Evropi još nije bio poznat, ali se u stručnim krugovima već uveliko pričalo o kvalitetu njegovih satova. To je samo intenziviralo borbu i želju svake od ovih manufaktura da postane prvi proizvođač automatskog hronografa.
Kao pobednik iz ovog nezvaničnog takmičenja izašao je Zenith: 10. januara 1969. štampi je predstavljen legendarni El Primero, cal. 3019 PHC. Nešto kasnije, tačnije 3. marta, svoj mehanizam, tzv. Chronomatic Caliber 12, predstavili su i udruženi proizvođači, a Seiko, udaljen od epicentra borbe, predstavio je svoj kalibar 6139 najverovatnije takođe u martu ili, najkasnije, u maju. Iako bi bilo neozbiljno poricati superiornost Zenithovog El Primera, ipak treba napomenuti da je to bila, praktično, samo marketinška pobeda jer je proizvodnja El Primera počela tek u oktobru 1969, dok je serijska proizvodnja Chronomatica počela krajem leta 1969. Po svemu sudeći, Seikov mehanizam je bio prvi automatski hronograf koji se našao u serijskoj proizvodnji i slobodnoj prodaji (istina, samo na japanskom tržištu). Iste te 1969. godine, Daini Seikosha predstavlja još jedan nov kalibar, liniju 70xx. Kalibar 7016, o kome će ovde biti reči, naslednik je linije automatskih hronografa kalibra 6139, i doneo je, ponovo, nekoliko važnih inovacija. Pre svega, cilj je bio smanjiti količinu delova i tako optimizovati proizvodnju a zadržati funkcionalnost, stabilnost i kvalitet. Ovaj mehanizam se smatra jednim od najzanimljivijih i najboljih seikovih hronografa i obično se svrstava u high-end kalibre ovog proizvođača. Više reči o dizajnu mehanizma biće kasnije.
Dotični model, sa oznakom 7016-5000 proizveden je za japansko tržište, i prepoznatljiv je po četvrtastom kućištu i elegantnom brojčaniku tamnoplave boje. Ovaj model se, kao i cela 7016 serija, proizvodio od 1971. do 1978. i danas se smatra vrlo, vrlo retkim. Kolekcionari kažu da se poneki primerak ovog modela pojavi u prodaji isto toliko retko kao i npr. 6105-800x iz prve serije, ili 6306 (tako da sebe smatram pravim srećnikom budući da sam se u Srbiji dokopao jednog takvog, pa još u odličnom stanju).
Druge verzije 7016-50xx nisu, po mom skromnom mišljenju, nista manje zanimljive. Ima ih u različitim bojama brojčanika i podbrojčanika, a oblici kućišta takođe variraju, s tim što kasniji modeli imaju zaobljenije ivice.
http://i247.photobucket.com/albums/g...a/IMG_0514.jpg
Kućište
Oblik kućišta je i bio povod za nadimak koji je ovaj model dobio. Serije 7016-50xx nose naziv Monaco jer izgledom podsećaju na legendarni Heuer Monaco koji je slavu stekao zahvaljujući svom angažmanu u filmu Le Man. (Inace, Heuer Monaco koji je Steve McQueen nosio tokom snimanja, prodat je u junu 2009. godine na on-line aukciji sajta Antiquorum za $87.000!)Kućište je polirano, mada su na nekim modelima iz serije kućišta bila brušena. Stranice su jedva primetno zalučene, sa blago zaobljenim uglovima. Ušice za kaiš su takođe zaobljene, diskretne i elegantno uklopljene u oblik kućišta, čineći, praktično, vizuelnu celinu sa njim.
http://i247.photobucket.com/albums/g...a/IMG_0508.jpg
Sa desne strane, kao sto je i uobičajeno, nalaze se hrono tasteri i krunica, koja je uvučena u kućište. Iako je na ovaj način krunica odlično zaštićena, a i ceo sat elegantnije izgleda, moram da priznam da ovo rešenje nije baš funkcionalno, jer ju je nemoguće izvući ako je sat na ruci, a i podešavanje tačnog vremena ili datuma prilično je teško i pipavo – čak i kada je izvučena, krunica jedva da milimetar-dva viri izvan ivice kućišta i vrlo ju je teško uhvatiti i okretati. Na sreću, ovaj mehanizam je zadržao mogućnost menjanja dana pritiskanjem krunice, dok se dan menja njenim okretanjem kada je izvucena na prvo koleno, pa je celu operaciju uskladjivanja dana i datuma moguće ipak brzo i relativno lako izvesti.
Hrono tasteri su jednostavnog izgleda, bez ukrasa ili šrafure.
http://i247.photobucket.com/albums/g...IMG_0503-n.jpg
Originalno staklo sata je akrilno, tj. pleksi, četvrtasto i izdignuto iznad kućišta. To, naravno, nije baš praktično rešenje, jer je izloženo habanju celom površinom i bočnim stranama budući da ne postoji korona koja bi ga štitila. Na mom satu nalazi se verovatno originalno staklo, koje čak i nije mnogo izgrebano, ali je, nažalost, popucalo, što je sasvim normalno za pleksi stakla stara nekoliko decenija – vremenom se akrilna stakla suše i gube elastičnost, pa dobiju sitne naprsline koje se dobro vide i golim okom kada se gleda iskosa.
Debljina kućišta je 13mm, što je dosta manje od debljine štopera starije generacije (pomenutih 6139 i 6138) i što je posledica manje debljine mehanizma.
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Seiko 7016-5000 aka Monaco - II deo
Brojčanik i kazaljke
Kao što rekoh, brojčanik ima vrlo specifičnu boju, neku nijansu tegetsive, koja asocira na jedinstvenu,, tradicionalnu plavu boju hakame (samurajske pantalone, danas u upotrebi u nekim borilačkim veštinama, kao što su aikido i kendo). Na poziciji 6 nalazi se podbrojčanik sa dve kazaljkice, jednom belom, koja meri sate (12 sati), i žutom, koja meri minute. Sam podbrojčanik uokviren je narandžastim kvadratom sa markerima u obliku crta.
http://i247.photobucket.com/albums/g...-0161-mala.jpg
Ovakvo rešenje – dve hrono kazaljke na istom brojčaniku – predstavljalo je novo, zanimljivo i praktično rešenje. Dizajn sata su, zajedno sa mehanizmom, kopirali ili po licenci radili čak i neki švajcarski proizvođači, pa ne treba da zbuni zapanjujuća sličnost između modela 7016-50xx i npr. Enicar Mantagrapha.
http://i247.photobucket.com/albums/g...Mantagraph.jpg
(fotografija pozajmljena)
Inače, ova serija se može naći i sa žutom i sa narandžastom kazaljkom na podbrojčaniku, i verovatno su obe varijante legitimne i originalne (iako mislim da se narandžasta bolje uklapa zbog kvadrata iste boje oko podbrojčanika).
Kazaljke su metalne sa fosforescentnim delom. Kazaljka štoperice ima vrh obojen u crveno. Pokreće se pritiskom na gornji hrono taster, zaustavlja ponovnim pritiskom na isti taster, a resetuje se prisitkom na donji taster. Ukoliko se štoperica startuje, pa se, bez zaustavljanja, pritisne donje dugme, sekundara će se unazad vratiti na nulu i automatski ponovo početi merenje. Na poziciji 3 nalaze se prozori za dan i datum sa metalnim okvirom. Dan je ispisan na engleskom ili je prikazan rimskim ciframa I-VI, dok je nedelja predstavljena crvenim kvadratićem. Umesto brojeva, na brojčaniku se nalaze samo “metalni” markeri za sate, sa fosforescentnim tačkicama na kraju.
Opšte uzev, brojčanik je vrlo pregledan i, po mom mišljenju, čak možda i previše elegantan, budući da je reč o hronografu kod kojih mi se sviđa malo agresivniji, sportski izgled. Tom elegantnom izgledu najviše doprinosi rešenje sa dve kazaljke na jednom podbrojčaniku.
http://i247.photobucket.com/albums/g...-0158-mala.jpg
Mehanizam
http://i247.photobucket.com/albums/g...harpiescwf.jpg
autor fotografije: sharpie @ scwf
Mehanizam je svakako najinteresantniji deo ovog sata, posebno kada se posmatra “istorijski”, kao jedan od vaznih stepeinka u istoriji ove japanske manufakture, pa i šire.
Kao što je već rečeno, u pitanju je kalibar 7016A, iz druge generacije ovih mehanizama, naslednik kalibra 7005. Dakle, šta ga čini tako interesantnim i značanim?
Pre svega, u pitanju je kalibar koji se smatra high-end mehanizmom zbog kvaliteta izrade, tačnosti, stabilnosti i pouzadnosti. Mehanizam ima 17 rubina, i radi na 21.600 bph. Kada se pristupilo izradi ovog mehanizma, cilj je bio modifikovati i konstrukciono unaprediti rešenja primenjena u kalibrima 6139 i 6138, a istovremeno pojednostaviti proizvodnju i servisiranje, pri čemu, naravno, modifikacije nisu smele da ugroze kvalitet i preciznost mehanizma. Cilj je ostvaren pre svega smanjenjem broja delova mehanizma, a ideja vodilja bila je: manje delova – manje potencijalnih izvora nesavršenosti. Naravno, da bi se broj delova smanjio, a funkcionalnost poboljšala, bilo je potrebno uložiti mnogo napora. Rezultat rada Seikovih inženjera bio je najtanji automatski hronograf mehanizam na svetu, debeo svega 6.4 mm! Taj rekord Seiko je držao čitavih 16 godina, sve do 1987, kada je Piguet izbacio svoj kalibar 1185, debeo samo 5.5 mm. (Napomenimo samo da je i Piguet primenio Seikovo rešenje - vertikalno povezanu kolonu zupčanika, uz značajne modifikacije. Naravno, to ni mrtvi ne bi priznali, već kažu kako nije Seiko izmislio vertikalno uzupčavanje, več Švajcarci tridesetih godina prošlog veka, iako taj koncept tada nije zaživeo.)
http://i247.photobucket.com/albums/g...a/IMG_0470.jpg
Najveće inovacije izvršene su u sistemu navijanja – napušten je koncept modularnog sistema navijanja, a delovi ovog sistema su postavljeni u ravan da bi se smanjila debljina mehanizma. Ovakvo rešenje iziskivalo je ubacivanje još jednog zupčanika, koji, teorijski, smanjuje efikasnost navijanja. Međutim, zahvljajujući seikovom Magic-lever sistemu, čak i sa ovim gubitkom navijanje je znatno efikasnije nego kod Eterna sistema.
Linija 70XX nema, inače, mogućnost brzog podešavanja dana pomoću pritiskanja krunice, ali je u 7016 ta funkcija vraćena, što je vrlo zgodno.
Pomenuli smo već da se prilikom resetovanja stoperice sekundara unazad vraća na početnu poziciju. Takvo resetovanje naziva se fly-back komplikacijom i doprinosi imidžu sata jer je i danas zastupljeno samo kod skupljih (high end) satova.
Mehanizam ima i standardni seikov Diashock sistem zaštite od udara.
Sve u svemu, ako mene pitate, ovo je po mnogo čemu jedan sasvim poseban sat - počevši od prvog, vizuelnog utiska, odnosno dizajnerskog rešenja, pa do “uzdaha divljenja” kada se, da tako kažem, “zaviri ispod haube”. Ne zbog maštovito dekorisanog rotora, otmenog kontrasta između plavih šrafova i ljubičastih rubina, savršeno ispoliranih mostova i zupčanika, i već svega onoga što imamo na umu kada pomislimo na dostignuća elitističke i pomalo arogantne pedanterije švajcarskih majstora, već zato što se srećete sa emanacijom japanskog duha, sadržanog u etimologiji reči samuraj - reč vodi poreklo od glagola saburau, što znači služiti. Sveden, naizgled jednostavan, pravljen sa idejom da su funkcionalnost, tačnost, pouzdanost i dugovečnost na prvom mestu, rečju, napravljen da služi, ovaj je mehanizam jedan od najboljih automatskih hronografa koji je ikada proizveden. Ako se jednom nađete u prilici da kupite ovaj sat, nemojte je propustiti!
http://i247.photobucket.com/albums/g...a/IMG_0502.jpg
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Ovakav opis i slike se čak i ovde retko viđaju. Svaka čast :congrats::congrats::congrats:
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Sima se juče i danas baš aktivirao, donoseći nam prvo pregršt lepih fotografija još lepših satova, a danas i ovaj stručan, temeljan i sveobuhvata prikaz.
:congrats::congrats::congrats:Simo !
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Sta reci osim...:adore::congrats:
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
hvala, drustvo, drago mi je ako vam se svidja tekstic! :)
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
Leeeeepoooo Simo :congrats:
Eeee.... Simo, Simo
Sve je super ali mi nije jasno zasto koristis deminutiv ^ ;)
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
I tekst(ic) i slike... Ne znam u cemu sam vise uzivao... Svaka cast,Simo,navikavas nas na jako kvalitetne opise,kladim se da i ostali jedva cekaju sledeci... :D
Re: Seiko 7016-5000 aka Monaco
obozava ga....smisljao ga je jedno 4 dana a Simo?